Trainingen schuldhulpverlening

TRAINING

INTAKE SCHULDHULPVERLENING

Duur:

Twee dagen          


Doelgroep:

Hulpverleners, dienstverleners, (ambulant) begeleiders, woonbegeleiders en iedereen die een intakegesprek schuldhulpverlening wil kunnen voeren en willen weten welke mogelijkheden er zijn tot een oplossing te komen voor de (schulden)problematiek.


Onderwerpen:

- Soorten schulden

- Problematische en niet-problematische    schulden

- Minnelijk en wettelijk traject (Wsnp)

- Wat kun je zelf doen?

- Sociale kaart relevante instanties

- Voorzieningen

- Gespreksvaardigheden

- Gedrag

- Oefenen met gedrag met behulp van

   een trainingsacteur


Doelstelling:

Na deze cursus weet u wat u kunt doen om uw cliënt het juiste hulpaanbod te kunnen doen, kunt  cliënt op een effectieve wijze informeren en adviseren en/of verwijzen bij het vinden van een oplossing van de schuldenproblematiek.


Werkwijze:

Naast de benodigde theorie is de cursus vooral praktijkgericht, waarbij met behulp van casussen en opdrachten het geleerde wordt gekoppeld aan de praktijk. De training is interactief en er wordt één dagdeel gewerkt  met een trainingsacteur.


Locatie:

De training wordt gegeven bij u op locatie. Op verzoek zoeken wij een passende locatie.


Kosten:

Op aanvraag. 


BASISTRAINING MEERDERJARIGENBEWIND

Duur:

Eén dag                    Ook online mogelijk!


Doelgroep:

Hulpverleners, dienstverleners, (ambulant) begeleiders, incasso-medewerkers en iedereen die basiskennis wil hebben met betrekking tot het meerderjarigenbewind, ook wel beschermingsbewind genoemd.


Onderwerpen:

- Soorten beschermingsmaatregelen

- Rechten en plichten

- Gevolgen bewind

- De procedure


Doelstelling:

Na deze cursus weet u wat bewind inhoudt, wanneer bewind geïndiceerd is, op welke wijze dit moet worden aangevraagd en wat het bewind betekent voor u als professional. 


Werkwijze:

Naast de benodigde theorie is de cursus vooral praktijkgericht, waarbij met behulp van casussen en opdrachten het geleerde wordt gekoppeld aan de praktijk.


Locatie:

De training wordt gegeven bij u op locatie. Op verzoek zoeken wij een passende locatie.


Kosten:

Op aanvraag. 


 

TRAINING VROEGSIGNALERING

Duur:

Eén dag         


Doelgroep:

(Schuld)hulpverleners, sociaal dienstverleners, medewerkers wijkteams en anderen werkzaam in het sociaal domein die willen weten hoe zij een gesprek kunnen aangaan en mensen op een juiste wijze kunnen informeren en verwijzen.


Onderwerpen:

- Hoe maak ik (echt) contact?

- Hoe krijg ik een goed beeld van de
   situatie en van wat nodig is?

- Motiverende gespreksvoering

- Gedragsverandering

- Omgaan met weerstand

- Oefenen met gedrag met behulp van
  een trainingsacteur


Doelstelling:

Na deze cursus bent u in staat de doelgroep zonder (voor-)oordelen en op positieve wijze te benaderen en op een juiste manier te informeren en/of te verwijzen. 


Werkwijze:

Tijden deze training wordt niet alleen besproken wat je kunt doen maar vooral ook hoe! Theorie en praktijk worden hierbij afgewisseld. Daarnaast heeft de trainer zelf veel ervaring opgedaan met huisbezoeken in het kader van vroegsignalering. Hij deelt zijn ervaringen graag met u.


Locatie:

De training wordt gegeven bij u op locatie. Op verzoek zoeken wij een passende locatie.


Kosten:

Op aanvraag. 



TRAINING

BEGELEIDEN BIJ SCHULDEN

Duur:

Twee dagen          


Doelgroep:

Hulpverleners, dienstverleners, (ambulant) begeleiders, woonbegeleiders en iedereen die kennis wil hebben over het begeleiden van cliënten met schulden en hun cliënten effectief willen begeleiden, informeren, adviseren en verwijzen.


Onderwerpen:

- Budgetteren

- Doelgroepen

- Soorten schulden

- Problematische en niet-problematische    schulden

- Minnelijk en wettelijk traject (Wsnp)

- Wat kun je zelf doen?

- Sociale kaart relevante instanties

- Voorzieningen

- Effectief verwijzen 


Doelstelling:

Na deze cursus weet u wat u kunt doen om uw cliënt op een effectieve wijze te informeren, adviseren en begeleiden bij het vinden van een oplossing van de schuldenproblematiek. 


Werkwijze:

Naast de benodigde theorie is de cursus vooral praktijkgericht, waarbij met behulp van casussen en opdrachten het geleerde wordt gekoppeld aan de praktijk.


Locatie:

De training wordt gegeven bij u op locatie. Op verzoek zoeken wij een passende locatie.


Kosten:

Op aanvraag. 

BASISTRAINING COMMUNICATIE VOOR INCASSOMEDEWERKERS

Duur:

Eén dag           


Doelgroep:

Incassomedewerkers, woonconsulenten en iedereen die te maken heeft met betalingsachterstanden en niet alleen het juridische incassotraject wil volgen maar een goed beeld wil krijgen van de oorzaak van de ontstane betalingsproblemen en mensen op een juiste wijze wil informeren en adviseren.


Onderwerpen:

- Schuldenproblematiek (algemeen)

- Hoe maak ik afspraken en wat kan ik 
  doen om te zorgen dat deze ook worden 
  nagekomen?

- Communicatie

- Gespreksvaardigheden

- Oefenen met gedrag met behulp van een
   trainingsacteur


Doelstelling:

Na deze cursus heeft u basiskennis van communicatie en weet u hoe een gesprek aan te gaan, door te vragen, relevante informatie te verkrijgen en afspraken te maken.


Werkwijze:

Naast de benodigde theorie is de cursus vooral praktijkgericht, waarbij met behulp van casussen en opdrachten het geleerde wordt gekoppeld aan de praktijk.


Locatie:

De training wordt gegeven bij u op locatie. Op verzoek zoeken wij een passende locatie.


Kosten:

Op aanvraag. 


 

TRAINING COMMUNICATIE VOOR INCASSOMEDEWERKERS

Duur:

Eén dag           


Doelgroep:

Incassomedewerkers, woonconsulenten en iedereen die te maken heeft met betalingsachterstanden en niet alleen het juridische incassotraject wil volgen maar een goed beeld wil krijgen van de oorzaak van de ontstane betalingsproblemen en mensen wil motiveren het onderliggende probleem aan te pakken. De deelnemers beschikken al over enige relevante (werk)ervaring en basiskennis.


Onderwerpen:

- Effectiever communiceren, signaleren 
   en verwijzen

- Gedrag en gedragsbeïnvloeding

- Omgaan met emoties

- Omgaan met weerstand

- Oefenen met gedrag met behulp van
   een trainingsacteur


Doelstelling:

Na deze cursus bent u in staat het gesprek te leiden, de gewenste informatie te verkrijgen, mensen zich bewust te maken van het probleem en te motiveren hiervoor een oplossing te vinden.


Werkwijze:

In deze training staat de praktijk, en daarmee het oefenen met gedrag, centraal. Uitgangspunt hierbij is uw dagelijkse praktijk.


Locatie:

De training wordt gegeven bij u op locatie. Op verzoek zoeken wij een passende locatie.


Kosten:

Op aanvraag. 



Share by: